Oles Shishkovtsov, de chief technical officer die bij ontwikkelaar 4A Games de engine maakt voor Metro: Last Light, is niet onder de indruk van de Wii U. De nieuwe console van Nintendo heeft volgens de programmeur 'een vreselijk trage cpu'. De game verschijnt dus niet voor de Wii U.
Oles Shishkovtsov, de chief technical officer die bij ontwikkelaar 4A Games de engine maakt voor Metro: Last Light, is niet onder de indruk van de Wii U. De nieuwe console van Nintendo heeft volgens de programmeur 'een vreselijk trage cpu'. De game verschijnt dus niet voor de Wii U.
Shishkovtsov windt er in een interview met NowGamer geen doekjes om; de Wii U heeft volgens de programmeur 'een vreselijk trage cpu'. Dat is de reden waarom Metro: Last Light, de game waar hij met het Oekraïnse 4A Games aan werkt, niet verschijnt voor de nieuwe console van Nintendo. De game verschijnt wel voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Volgens Huw Beynon, woordvoerder van uitgever THQ, is het niet de moeite om mankracht te besteden aan het optimaliseren van de game voor de Wii U. Het zou de investering niet waard zijn. Hij sluit een Wii U-versie echter niet helemaal uit. "We hebben er lang geleden naar gekeken. Misschien dat we in de toekomst nog een poging wagen."
Nintendo heeft de specificaties van de cpu van de Wii U nog niet prijsgegeven. Het Japanse bedrijf heeft tot nu toe enkel bevestigd dat er in de console een 'geheel nieuwe' multicore-processor zit, die gebaseerd is op de Power-architectuur van IBM. De chip is op 45nm gebakken en is vijf keer zo klein als de gpu. Blijkbaar was Nintendo van mening dat de gpu veel belangrijker zou zijn dan de cpu.
Andere bronnen melden dat niet alleen de cpu, maar ook het werkgeheugen problemen oplevert. De console beschikt over 2GB werkgeheugen; het gebruikte geheugen is echter niet bij elk exemplaar gelijk. Er zijn exemplaren met 2GB 1600MHz ddr3-geheugen van Hynix en consoles met 2GB ddr3-geheugen van Samsung. Het geheugen heeft een onbekende kloksnelheid, maar de bandbreedte wordt geschat op ergens tussen 12,8GB/s en 17GB/s, ervan uitgaande dat met het geheugen wordt gecommuniceerd door middel van een 64bit-geheugenbus. Dat is minder dan bij de Xbox 360 en PlayStation 3, maar net als de Xbox 360 beschikt de Wii U ook over edram, waarmee de gpu kan communiceren.